Kimlere Diş Teli Takılır?

Metal ya da porselen braketler kullanılarak dişlerin üzerine geçirilen özel tel sistemine diş teli ismi verilmektedir. Diş telleri özellikle de çocukluk döneminde yaşanan diş dizilim bozukluklarını düzeltmek amacı ile kullanılmaktadır. Günümüzde çok daha fazla önem gösterilen estetik gülüş için büyük bir öneme sahip olan diş dizilimi basit bir diş teli tedavisi ile düzeltilebilmektedir. Bu nedenle çarpık dişlere sahip olan kişilerin hiç vakit kaybetmeden diş teli taktırmaları çok önemlidir. Diş teli 15 yaşın altında olan ve diş çarpıklıkları bulunan herkese uygulanabilmektedir. 15 yaş üstü olan kişilerde ise diş gelişimi tamamlandığı için tedavinin başarı oranı düşmektedir. Bu nedenle bu tip kişilerde diş teli takılması yerine daha ziyade çene ameliyatları veya diş çekimi gibi tedavi yöntemlerinin kullanımı düşünülmelidir.

Diş teli tedavisi ne kadar erken yaşta başlanırsa o kadar fazla verim verecektir. Bu nedenle kalıcı dişleri çıkan çocukların diş yapıları aileleri tarafından takip edilmeli ve çarpıklıkların olduğu belirlenirse hemen diş hekimine başvuruda bulunularak diş teli takılması sağlanmalıdır. Dişlerin üzerine takılan braketler üzerine geçilen diş teli lastiği ve teli ile sağlanan kuvvet zamanla diş şeklinin düzelmesini sağlamaktadır. Diş teli ilk takıldığında ağrı ya da acı hissi oluşmasına genelde neden olmaz. Ancak ilk günlerde alışma sürecinde yemek yemekte zorlanma ve dilin sürekli diş teline gitmesi gibi refleks şikayetleri oluşabilir. Bu şikayetler de zamanla azalacak ve hasta diş teli kullanımına alışacaktır.

Piyasada diş teli fiyatları için oldukça geniş bir fiyat aralığı bulunmakla beraber tedavi için kullanılan diş teli braketi ve porselen diş teli ya da metal diş teli kullanımı gibi faktörlerde fiyat üzerinde değişkenlik oluşmasına neden olan önemli etkenlerdir. Ancak tedavi edilmeyen çarpık dişlerin ileride düzeltilebilmesi için sağlam dişin çekilmesi yada çene ameliyatı olunmasının gerektiği unutulmamalı ve zamanında doğru bir şekilde diş teli tedavisi gerçekleştirilmesi zorunlu olarak görülmelidir. Özellikle de süt dişlerin dökülmesi sonrası gelen kalıcı dişlerin üst üste bindiği ya da yamuk çıktığı durumlarda hemen diş teli tedavisi için başvuruda bulunulması çok önemlidir.